Ændring af fejl i en ESTA-ansøgning

Category: ESTA-ansøgningsskema | 0
Fejl i ESTA-ansøgning

Denne artikel diskuterer nogle af de almindelige problemer, som ESTA-ansøgere står over for, når de opdager, at de har lavet en fejl på deres formularer.

Q: Jeg har lavet en fejl i min ESTA-ansøgning. Hvordan løser jeg det?

A: Indtil du har indsendt ansøgningsskemaet, vil hjemmesiden give dig mulighed for at gennemgå alt og rette eventuelle fejl, som du måtte have lavet. Før du indsender din ESTA-ansøgning, kan du foretage ændringer i alle de oplysninger, du har indtastet, undtagen i følgende felter:

– Fødselsdato
– Land for statsborgerskab
– Land, hvor dit pas blev udstedt
– Dit pasnummer

Hvis du laver en fejl i dine biografiske oplysninger eller dit pas, er du desværre nødt til at sende en helt ny ansøgning. Og for hver ny ansøgning, der indsendes, skal du også betale det relevante gebyr.

Alle andre felter kan redigeres eller opdateres. Find og klik på linket “Check ESTA Status”, og se derefter efter “Check Individual Status”. Hvis du har lavet en fejl, da du svarede på et af kvalifikationsspørgsmålene, skal du kigge efter ‘CBP Info Center’, som findes nederst på hver side.

Q: Hvordan kan jeg rette en fejl, jeg har lavet med pasudløbsdatoen eller pasudstedelsesdatoen, efter at jeg allerede har udfyldt min ESTA-ansøgning?

A: Så længe du ikke har betalt ansøgningsgebyret endnu, kan du ændre pasudløbsdatoen og pasudstedelsesdatoen. Hvis du allerede har betalt for ESTA-ansøgningen, og du så opdager, at du har lavet en fejl i felterne Passport Expiration Date eller Passport Issuance Date, bliver du desværre nødt til at sende en ny ESTA-ansøgning. Den tidligere ansøgning vil blive annulleret, og du skal betale det relevante gebyr igen.

Q: Hvordan kan en ansøger opdatere oplysningerne i sin ESTA-ansøgning?

A: Før du har indsendt din ESTA-ansøgning, kan du opdatere alle datafelter. Når myndighederne har godkendt din ansøgning, vil du dog kun kunne ændre følgende felter:
– Adresse i USA
– E-mailadresse (Bemærk, at hvis du ønsker at ændre den e-mailadresse, du oprindeligt indsendte, skal du bekræfte den opdaterede e-mailadresse)

Q: Hvad skal jeg gøre, hvis mit pas er udløbet, eller pasoplysningerne er ændret?

A: Hvis du ansøger om og efterfølgende får udstedt et nyt pas, eller dine pasoplysninger ændres, skal du ansøge om en ny ESTA-rejsetilladelse. Du skal også betale det relevante gebyr igen. Se det tidligere spørgsmål “Q: Hvordan kan en ansøger opdatere oplysningerne i sin ESTA-ansøgning?” for en liste over de formularfelter, der kan ændres, efter at du har indsendt din ansøgning.

Q: Hvordan kan jeg udfylde en ESTA-ansøgning, som jeg tidligere har udfyldt delvist?

A: Gå til ESTA-hjemmesiden og se efter linket ‘Continue Existing Application’. Klik på det, og vælg derefter ‘Individuel ansøgning’. Derefter skal du hente den ufærdige ansøgning ved at indtaste enten dit pas udløbsdato, pasudstedelsesdato og statsborgerskabsland ELLER ansøgningsnummer, fødselsdato og pasnummer. Når du kan se de delvist udfyldte ansøgningsdata på din skærm, kan du fortsætte med at udfylde den.

Q: Jeg har en godkendt ESTA. Under hvilke omstændigheder skal jeg ansøge igen?

A: Du kan blive nødt til at ansøge om en ny ESTA, hvis noget af det følgende bliver sandt:
– Du har ændret dit navn
– Du har fået udstedt et nyt pas
– Siden den oprindelige ESTA blev udstedt, er du blevet statsborger i et andet land.
– Du har ændret dit køn fra mand til kvinde eller kvinde til mand.
– Situationen med hensyn til dine tidligere svar på spørgsmål på ESTA-ansøgningsformularen, hvor der skulle svares “ja” eller “nej”, har siden ændret sig.

En ESTA-rejsetilladelse vil normalt være gyldig i en 2-årig periode, eller indtil dit pas udløber, alt efter hvad der sker først. Når din ESTA-ansøgning er godkendt, vil gyldighedsdatoen også blive oplyst. I det øjeblik dit pas eller din godkendte ESTA-autorisation udløber, skal du derfor indsende en ny ESTA-ansøgning. Bemærk venligst, at du skal betale det relevante gebyr, hver gang du indsender en ny ESTA-ansøgning.

Konklusion

Hvis du ved et uheld kommer til at indtaste forkerte oplysninger på det første spørgsmål i formularen, skal du vente 24 timer og indsende en ny ansøgning. Hvis fejlen er på et af spørgsmålene mellem 2 og 9, skal du ringe til US Customs and Border Patrol eller sende en e-mail til ESTA’s tekniske supportteam for at fortælle dem det.