Hvorfor beder ESTA om oplysninger om mine sociale medier?

Category: ESTA sociale medier | 0
ESTA Information om sociale medier

Hvordan vil mine data fra sociale medier, som blev indsamlet via det nye spørgsmål, der blev introduceret i ESTA-ansøgningen i december 2016, blive brugt af CBP?

Dataene fra de sociale medier vil blive brugt af CBP til at forbedre kontrolprocedurerne. Det kan også bruges til at identificere mulige trusler, til at foretage en formel vurdering i tilfælde af VWP-undtagelser, til at kontrollere gyldigheden og legitimiteten af rejser og under gennemgangsprocessen af ESTA-ansøgninger.

Kan jeg fravælge at angive mine oplysninger om sociale medier i ESTA?

Hvis du vælger at svare på disse spørgsmål, og en foreløbig CBP-vurdering afslører potentielt bekymrende oplysninger eller behovet for, at oplysningerne valideres yderligere, vil en specialiseret CBP-medarbejder undersøge de offentligt tilgængelige data på en eller alle disse sociale medieplatforme. Det vil blive gjort på en måde, der respekterer ansøgerens valgte privatlivsindstillinger for den pågældende platform, sammen med andre værktøjer og data, som CBP-medarbejdere rutinemæssigt bruger, når de udfører deres opgaver.

Hvordan vil CBP bruge mine oplysninger på sociale medier?

CBP kan f.eks. bruge oplysninger fra sociale medier til at bekræfte eller underbygge de oplysninger, som en rejsende har givet i sin ansøgning. Dette vil gøre det lettere at rejse lovligt ved at introducere en ekstra måde at afgøre spørgsmål relateret til beskæftigelse, identitet, tidligere rejser og lignende.

Det kan også være nyttigt at fremhæve mulige tilfælde af svindel eller bedrag. Data fra sociale medier kan f.eks. hjælpe med at skelne mellem de personer, hvis data understøtter deres berettigelse til at rejse, og de tilfælde, hvor disse data giver anledning til bekymring.

DHS vil behandle identifikatorer fra sociale medier på samme måde som alle andre data, der indsamles via ESTA. Disse procedurer er blevet dokumenteret af DHS i den seneste PIA (Privacy Impact Assessment) og SORN (System of Records Notice), som begge kan ses på DHS’ hjemmeside på www.dhs.gov/privacy.

Hvilke nye dataelementer blev introduceret i ESTA-ansøgningen i december 2016?

DHS indførte følgende (valgfrie) spørgsmål i formular I-94W og ESTA: “Indtast venligst oplysninger, der er forbundet med din online tilstedeværelse – udbyder/platform – identifikator for sociale medier.”

Den reviderede ESTA-ansøgningsformular viser tydeligt dette spørgsmål som “valgfrit”. Hvis en ansøger beslutter, at han eller hun ikke ønsker at give disse oplysninger, eller hvis de simpelthen ikke har en konto på sociale medier, kan de stadig indsende en ESTA-ansøgning uden nogen negativ slutning eller fortolkning.

Enhver ESTA-ansøgning kan blive afvist af mange forskellige årsager, og der er ingen garanti for, at den bliver godkendt med eller uden oplysninger fra sociale medier.